آیا می دانید SWAG چیست و روش خرید علمی آن چگونه است؟

سالها پیش دریکی ازآژانس های تبلیغاتی مشغول به کار بودم و به واسطه آشنایی با زبان انگلیسی مسئول ارتباط با مشتریان خارجی شرکت و پاسخ به مکاتبات آنها بودم در آن دوره هنوزبا واژگان تخصصی در زمینه تجارت و تبلیغات آشنایی کاملی نداشتم. روزی دریکی از مکاتبات با یک کلمه اختصاری که با حروف بزرگ مشخص شده بود ( SWAG  ) روبرو شدم طبق روال معمول در آن زمان سری به گوگل زدم و کلمه SWAG  را در آن جستجو کردم  در آن روزها گوگل هنوزقدرت امروز را نداشت به همین خاطر نتوانستم جواب سوال خود را آنجا پیدا کنم.

چند روز پیش و اینبار از روی کنجکاوی این کلمه را مجددا در گوگل جستجو کردم اما با کمال تعجب متوجه شدم که هنوز  هم به راحتی نمی توان مفهوم درست، دقیق وبی دردسری از این کلمه استخراج نمود. منابع انگیسی برای این کلمه اختصاری به لغات زیادی اشاره می کنند که این مسئله برای مخاطب می تواند گیج کننده باشد و از طرفی در منابع فارسی مطلب مرتبط در این زمینه نمی توان یافت یا حداقل من با آن برخورد نکردم. هرچند منابع  زیادی برای خریدSWAG  در ایران وجود دارند اما کمتر مطلبی را می توانید بیابید که شما را با نحوه خرید علمی و تخصصی آن آشنانماید.

اهمیت موضوع زمانی بیشتر مشخص می شود که مطلع شوید که SWAG  سهم بسیار ناچیزی در فرایند های بازاریابی  وفروش شرکت های ایرانی دارد و در ایران بیشتر به شکل یک رسم و آیین با آن برخورد می شود در حالی که  در کشور های عمدتا صنعتی و مترقی به دلیل آشنایی با قدرت بی نظیر این ابزار برای تبلیغات و بازاریابی از آن استفاده های فراوانی می شود بطور مثال در کشور آمریکا در سال حدود 20 میلیارد دلار برای آن هزینه می شود که این رقم از سال 2014 تا 2017 هر ساله رشدی 5 درصدی داشته است، یعنی چیزی حدود یک ششم بودجه کشور ایران  پس اگر شما هم به عنوان بازاریاب یا خریدار محصولات تبلیغاتی نیاز به اطاعات بیشتری ازاین محصولات دارید مطلب زیر که برگرفته از منابع و کتب خارجی می باشد می تواند به شما کمک کند که اولا با مفهموم این کلمه آشنا شوید و ثانیا با روش علمی خرید آن، که باعث استفاده بهینه و کاربردی تر آن می شود آشنا شوید.

 

SWAGمی‌تواند مخفف یکی از موارد زیر باشد:

چیزهایی که همه‌ی ما دریافت می‌کنیمStuff We All Get

سوغاتی‌ها، پوشیدنی‌ها و هدایاSouvenirs, Wearables and Gifts

سوغاتی‌ها، پوشیدنی‌ها، جوایز و هدایاSouvenirs, Wearables , Awards , Gifts

سوغاتی‌ها، پوشیدنی‌ها و کالا‌های رایگان  Souvenirs, Wearables And  Giveaways

خرید همراه با یک هدیه Sealed With a Gift

SWAGهم‌چنین می‌تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:

هدایای تبلیغاتی

کالاهای ویژه‌ی تبلیغاتی

وسایل تزئینی یادگاری

 
 

SWAG به معنای هر نوع محصولی است که لوگوی شرکت، پیام، شعار تبلیغاتی یا ویژگی خاص مشابهی داشته باشد. این کار عموماً با هدف تبلیغ یک کسب‌وکار، رویداد، انجمن، تیم، شخص و یا جنبش صورت می‌گیرد.هدایای تبلیغاتی یک ویژگی مهم دارند که آن‌ها را از سایر اشکال تبلیغات، برتر می‌سازد: اثر ماندگار. دریافت‌کننده‌های هدایای تبلیغاتی، گاهی این هدایا را تا ده‌ها سال بعد نگه می‌دارند. من یک ساعت رومیزی قدیمی دارم که 20 سال قبل دریافت کردم. هنوزهم هروقت از آن استفاده می‌کنم، به یاد آن شرکت می‌افتم.

خرید هدایای تبلیغاتی عموماً آسان و اشتباه مرتکب شدن هنگام خرید آن، به مراتب آسان‌تر است. این اشتباهات می‌توانند هم از نظر مالی و هم از نظر تصویر ذهنی مخاطب از برند شما، هزینه ‌برباشند. پس قبل ازخرید آن باید با روش علمی و تخصصی آن آشنا شوید، کاری که کمتر شرکت های ایرانی اقدام به آن می کنند اگرازاکثر کسانی که هدایای تبلیغاتی خریداری می کنند بپرسید علت خرید شما چیست ؟ به یکی از پاسخ های زیر می رسید.

«والا ما تا الان همیشه ازشون استفاده کردیم.»

«خب، مشتریان انتظار دارن یه چیزی بهشون هدیه بدیم دیگه، مگه نه؟»

«دوست دارم یکی از این هدیه‌ها واسه خودم داشته باشم.»

«می‌خوایم ما رو یادشون بمونه.»

سه مورد اول، دلیل موجهی برای خرید هدایای تبلیغاتی نیستند. دلیل آخر، قابل قبول است اما کافی نیست.

در طی سال‌هایی که مشاور بازاریابی هدایای تبلیغاتی بوده‌ام، متوجه شدم که بیشتر آدم‌ها اصلاً نمی‌دانند چرا این هدایا را می‌خرند. به همین دلیل، مفهوم «هدیهی هدفمند» را ایجاد کردم تا بازاریابان و صاحبان کسب‌وکار، نقشه‌ی فکری مناسبی در جهت انتخاب هدیه‌ی صحیح برای هدف مورد نظرشان داشته باشند.

کاری که هدیهی تبلیغاتی هدفمند انجام می‌دهد، این است: مشخص می‌کند، برای چه‌کسی، چه‌مقدار، چرا، کجا و چگونه، هدیه‌ی تبلیغاتی می‌خریم. توجه داشته باشید که ممکن است تمامی این موارد با گذشت زمان، برای شما و مشتری‌هایتان تغییر کند. بنابراین بهتر است این روند را در مقاطع زمانی حساس، و یا حتی به طور سالانه تکرار کنید تا مطمئن شوید که هدایایتان هم‌چنان مؤثر واقع می‌شوند.

مهم‌ترین این موارد، چرا است.

ادامه مطلب را در پست بعدی مطالعه بفرمایید.

 

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Knowledge