در پست قبلی با کلمه SWAG آشنا شدیم و همچنین متوجه شدیم که برای استفاده بهینه از هدایای تبلیغاتی و تبدیل آن به یک هدیه هدفمند باید به 6 پرسش کلیدی پاسخ دهیم.
- چرا ازهدایای تبلیغاتی استفاده می کنیم ؟
- برای چه کسی هدایای تبلیغاتی می خریم ؟
- کجا می خواهیم از این هدایا استفاده کنیم و مشتریان کجا از آن استفاده خواهند کرد؟
- چه زمانی می خواهیم از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟
- چگونه می خواهیم هدایای تبلیغاتی را تهیه کنیم ؟
- به چه تعداد هدایای تبلیغاتی نیاز هست ؟
پاسخ به پرسش های فوق به ما کمک می کند. تا به شکل کاملا علمی و موثرازهدایای تبلیغاتی استفاده کنیم:
1-چرا از هدایای تبلیغاتی استفاده می کنیم ؟
پاسخ به این سوال ،کلید طلایی برای موفقیت در کمپین هدایای تبلیغاتی است.کلمه چرا مسئول بسیاری از کشفیات در عالم می باشد. به واقع می توان گفت اگر به این پرسش جواب درست و قانع کننده ای داده شود نیمی از راه برای خرید هدایای تبلیغاتی بطور خلاقانه و مفید برداشته شده است.
اما واقعا چرا ازهدایای تبلیغاتی استفاده می کنیم ؟
- برای این که لوگو و سازمانم را در نمایشگاه تجاری، بهتر به بقیه بشناسانم
- برای این که افراد را تشویق کنم به برنامهی ما بپیوندند و یا از ما خرید کنند
- برای این که از مشتریها برای خریدشان قدردانی کنم
- برای این که به عموم مردم، دربارهی موضوعی مهم اطلاعرسانی کنم
- برای این که اسمم دیده شود و مردم به من رای بدهند
- برای این که در مورد یک رویدادِ پیشِ رو، اطلاعرسانی کنم
توجه کنید که همهی این جملات با عبارت «برای این که» شروع میشوند. بنابراین برای شروع روند فکرکردن دربارهی خرید بعدی هدایای تبلیغاتی هدفمند، این جمله را کامل نمایید:
«من میخواهم از هدایای تبلیغاتی استفاده کنم، برای این که…»
این چرای شماست.
2- برای چه کسی هدایای تبلیغاتی می خریم ؟
هنگام خرید هدایای تبلیغاتی، در واقع باید به سؤال «چهکسی؟» از دو طرف پاسخ دهید. اول این که شما که هستید و دوم این که دریافتکننده چهکسیست. دلیل اهمیت این سؤالها چیست؟ بیایید با این شروع کنیم که شما که هستید. کاملاً صادق باشید و بگویید که هستید، نه این که دوست دارید چه کسی باشید.
- شما چه نوع سازمانی هستید؟ آیا یک شرکت، انجمن، سازمان غیر انتفاعی، شرکت فعالیتهای تفریحی، تدارکبینندهی رویداد، تهیهکنندهی نمایشگاه تجاری، کارآفرین، تیم، حزب و یا نامزد سیاسی، شهرداری، دفتر دولتی، بیمارستان، دانشگاه یا … هستید؟ این احتمالاً آسانترین سؤال است.
- مردم سازمانتان را با چه کلمه و یا کلماتی توصیف میکنند؟ آیا شما خوشبرخورد، دلسوز، مبتکر، خلاق، به روز، شوخ و بانشاط، قدرتمند و یا بهینه هستید؟ شرط میبندم خیلی از شما تا به حال به این سؤال فکر نکردهاید.
- ارزشهای شما کدامند؟ امنیت، آزادی، عشق، یادگیری، قدرت، سلامتی، ماجراجویی، خلاقیت یا ..؟
- اعضای سازمان شما چه کسانی هستند؟ این افراد ممکن است گروههای مختلفی را در بر بگیرد. از تمامی گروههای اصلی، لیست تهیه کنید. این افراد، چه نوع آدمهایی هستند؟ پرتلاش، با استعداد، خلاق یا ..؟
- تصمیمگیرندگان اصلی در خرید هدایای تبلیغاتی چه کسانی هستند؟ این یکی از عوامل تعیینکننده در خرید است.
زمانی که این کار تمام شد، جملات زیر را کامل کنید:
- «سازمان من یک … است.»
- «کلمه (کلماتی) که مردم برای توصیف سازمانم از آن(ها) استفاده میکنند، … است (هستند).»
- «ارزشهای سازمان من … است.»
- «افراد عضو سازمان من … هستند.»
- «تصمیمگیرندگان اصلی خرید هدایای تبلیغاتی … هستند.»
حال بیابید دربارهی مخاطبتان صحبت کنیم.
- شیوهی فعالیت شما در بازار، کسبوکار-با-کسبوکار (B2B)[1] است و یا کسبوکار-با-مصرفکننده (B2C)[2] ؟
- بازار شما از چه نوع سازمانهایی تشکیل شدهاست؟ شرکتها، انجمنها، سازمانهای ناسودبَر، دفاتر دولتی، پزشکان، خانوادهها، نوجوانان و جوانان، سالمندان، ورزشکاران، دانشجویان، دانشگاهها یا ..؟
- تصمیمگیرندگان اصلی که تعیین میکنند چه بخرند و از که بخرند، چه کسانی هستند؟ ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما ارزیابی این مورد گاهی میتواند دشوار باشد. در بازارهای B2B می تواند این شخص دستیار اجرایی باشد یا حتی صاحبان شرکت باشند که تصمیم می گیرند که چه کالای خریداری شود وگاهی حتی تصمیم در 2 یا چند مرحله اخذ می شود بطوریکه یک فرد می تواند جستجوگر باشد که تصمیم اولیه را برای معرفی کالا را می گیرد و بعد دومین فرد که معمولا مدیران رده بالای شرکت ها هستند تصمیم نهایی را می گیرند. در بازارهای B2C هم ممکن است اوضاع همینقدر دشوار باشد. برای مثال، در خانوادهها، کسی که تصمیم میگیرد پول خرج کند ممکن است با کسی که کالا را انتخاب میکند، یکسان نباشد.
- برای توصیف بازارتان، از چه کلمه و یا کلماتی استفاده میکنید؟ کمصبر، خوشحال، ماجراجو، همیشه ثابت، وسواسی، پرتلاش، خسیس، باکلاس، شوخ و با نشاط یا ..؟
- شغل و یا فعالیتهای افراد بازار شما چیست؟ لولهکشی، کار در مهدکودک، تحصیل در مدرسه، کار در بیمه، نگهداری از خانواده، ورزش، تفریح یا ..؟
- مشتریان شما بیشتر روزهایشان را در چه محیطهایی میگذرانند؟ در ماشین، خانه، دفتر کار، کارخانه یا ..؟ برای بعضی بازارها، ممکن است دانستن این که مشتریان اوقات فراغتشان را کجا میگذرانند، اهمیت بیشتری داشته باشد. در سفر، زمین گلف، در حیاط خانهشان، در زمین بازی یا ..؟
- ارزشهای بازار شما چه چیزهایی هستند؟ البته این ارزشها از مشتری به مشتری فرق میکند. اما باید دنبال ارزشهای مشترک بگردید. به همان ارزشهایی که برای سازمانتان در نظر گرفتید، فکر کنید: امنیت، آزادی، عشق، یادگیری، ماجراجویی، سلامتی، قدرت یا …
قرار نیست در این مورد با مشتریانتان صحبت کنید؛ بلکه نیاز است رفتارهای آنها را زیر نظر گرفته و آنها را ارزیابی نمایید.
- علایق و یا تفریحات مورد علاقهی مشتریان شما چیستند؟ این امر هم برای بازار B2B و هم B2C مهم است. آنها چه کارهایی میکنند؟ گلف بازی میکنند، سفر میکنند، سینما میروند، از گذراندن وقت با فرزندان و یا حیوانات خانگیشان لذت میبرند یا ..؟ این موضوع نیز از مشتری به مشتری فرق میکند. اما میتوان علایق مشترکی پیدا کرد که برای بسیاری از آنها مهم است.
این سؤالها کمک میکنند محرکهها و مشوقهای خرید مشتریان (و نیز این که از شما خرید کنند) را مشخص کنید. وقتی این کار را انجام دادید، جملات زیر را کامل کنید:
- «رابطهی من با مشتریانم … است (B2B یا B2C).»
- «سازمانهای مشتریان من … هستند (شرکتها، خانوادهها و …).»
- «تصمیمگیرندگان اصلی در سازمان (و یا در زندگی) مشتریان من … هستند.»
- «کلمه (کلماتی) که برای توصیف مشتریانم از آن(ها) استفاده میکنم، … است (هستند).»
- «شغل مشتریان من … است.»
- «مشتریان من بیشتر روزهایشان را در … سپری میکنند. مشتریان من اوقات فراغتشان را در … میگذرانند.»
- «ارزشهای مشتریان من … هستند.»
- «علایق و تفریحات مشتریان من … است.»
[1] business-to-business
[2] business-to-consumer
3-کجا می خواهیم از این هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم و مشتریان کجا از آن استفاده می کنند؟
درست مثل سؤال «چهکسی»، باید دو سؤال «کجا» را هنگام خرید هدیهی تبلیغاتی در نظر بگیرید: کالا را کجا توزیع خواهید کرد و مشتریانتان کجا از آن استفاده خواهند کرد. با دانستن محل توزیع کالا، خواهید دانست که این کالا چه اندازه یا وزنی میتواند داشته باشد و این که باید قابل حمل باشد یا خیر؛ این مساله هم برای خودتان و هم برای دریافتکنندههای هدایای تبلیغاتی مهم است. دانستن این که مشتریانتان کجا از کالا استفاده میکنند نیز در انتخاب کالای مناسب مؤثر است. برای مثال، هدیهدادن آهنربای یخچال به کسانی که بیشتر وقتشان را درخودرویشان میگذارانند، ایدهی خوبی نیست.
ممکن است کالا را از طریق پست و یا سرویس ارسالی دیگری بفرستید. در این صورت، وزن و اندازه عوامل بسیار مهمی هستند!
علاوه بر اینها، به این فکر کنید که مشتریانتان زمانی که حال وحوصلهی خرید دارند، کجا خواهند بود. هدایای تبلیغاتیتان را همانجا توزیع کنید! مکان دقیق را مشخص نمایید. آیا مشتریها پشت میز اند و یا در آشپزخانه؟
- «من هدایای تبلیغاتیام را در/از طریق … توزیع خواهم کرد.»
- «مشتریان من احتمالاً از هدایای تبلیغاتی من در … استفاده خواهند کرد.»
- «مشتریان من عموماً در … تصمیم به خرید محصولات من میگیرند.»
4-چهزمانی می خواهیم از هدایای تبلیغاتی استفاده کنیم ؟
سؤال «چهزمانی» با «کجا» ارتباط نزدیکی دارد. اگر «زمان» شما هفتهی دیگر باشد، بر انتخاب کالاهای تبلیغاتی شما، تاثیر بهسزایی خواهد داشت. این که بدانید مشتریان شما چهزمانی حال و حوصلهی خرید دارند، میتواند به شما در انتخاب مکان مناسب برای ارائهی هدایای تبلیغاتیتان کمک کند. موقعی که روند تصمیم به خرید در ذهن مشتری آغاز میشود، چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟
- «من هدایای تبلیغاتیام را در تاریخ … که با امروز … روز فاصله دارد، توزیع خواهم کرد.»
- «مشتریان من در این زمان حال و حوصلهی خرید دارند: …»
5-چگونه می خواهیم هدایای تبلیغاتی را تهیه کنیم ؟
میزان مؤثر واقعشدن هدایای شما، و این که شما در خرید تا چه حد مطابق بودجه عمل میکنید، اغلب بستگی به چگونگی توزیع هدایا دارد.
آیا هدایا مستقیماً از طریق پست ارسال خواهد شد؟ میزان بازخوردِ (و نه خرید!) حاصل از ارسال پستی، بسیار کم و در حدود 2-1% است. بنابراین برای دریافت بازخورد قابل قبول، لازم است که شما مقدار کالای بسیار بیشتری خریداری و توزیع کنید.
اگر هدایا را در یک نمایشگاه تجاری توزیع میکنید، ارائهی هدایا به هر کسی که از جلوی غرفهتان عبور میکند، یک اشتباه بزرگ در بودجهبندی است. با ارائهی هدایا تنها به بازدیدکنندگان واجد شرایط، هم در هزینهی هدایای تبلیغاتی صرفهجویی کرده و هم از هدردادن وقت و تلاشتان برای افراد فاقد شرایط، دوری کنید.
همچنین، دانستن این که مشتریان، از هدایای شما چطور استفاده میکنند، میتواند به تصمیمگیری شما در نوع سرمایهگذاریتان کمک کند. مثلاً اگر شما لیوانهای یکبارمصرف در رویدادی عرضه میکنید، بهتر است روی کالایی که به زودی دور انداخته میشود، بیش از حد سرمایهگذاری نکنید.
- «من تصمیم دارم هدایای تبلیغاتیام را از طریق … توزیع کنم.»
- «مشتریان من از هدایای تبلیغاتیام برای … استفاده خواهند کرد.»
6-به چه تعداد هدایای تبلیغاتی نیاز هست ؟
اینجا نقطهی تلاقی تمامی موارد بالاست. تحلیل موارد بالا، کمک میکند تصمیم بگیرید که چهمقدار هدیه تهیه کنید.
دو سؤال آخرِ «چهمقدار» پیش از تحلیل نهایی مورد نیازند. بودجهی شما چهمقدار است؟ به چهمقدار کالا نیاز دارید؟ در صورتی که توزیعتان از طریق پست بوده و لیست تعداد مورد نیاز را در اختیار داشته باشید و یا این که هدایا در یک رویداد توزیع شده و هر شرکتکننده یک عدد هدیه دریافت کند، محسابهی این مورد آسان است. در نمایشگاههای تجاری، نیازی نیست به تعداد تمام شرکتکنندگان هدیه تهیه کنید؛ مگر این که برنامه دارید به هر شرکتکننده به هنگام بازدید از غرفه، یک بستهی خوشامدگویی هدیه بدهید. معمولاً تهیهی هدیه برای 20-10% از شرکتکنندگان کافی است. خصوصاً اگر میخواهید با دقت عمل کنید و هدایا را تنها به مشتریان احتمالی و واجد شرایط بدهید.
- «بودجهی من برای هدایای تبلیغاتی، این بار … است.»
- «تعداد کالا تبلیغاتی مورد نیاز، … است.»
- (برای رویدادها و نمایشگاههای تجاری) «مجموع تعداد شرکتکنندگان … است.»
- (برای نمایشگاههای تجاری) «تعداد بازدیدکنندگان مورد انتظار من، … است.»
همهی این ها با هم! (یک سناریوی واقعی)
برای این که با مفهوم هدیهی هدفمند بیشتر آشنا شویم، بیایید نگاهی به چند سناریوی محتمل بیندازیم که برای مشتریانم رخ میدهد. من با عمدهفروشانی که تجهیزات و تدارکات پیمانکاران سرویسهای خانگی را به فروش میرسانند، کار میکنم. پس بیایید نگاهی به پاسخ آنها به سؤالات هدیهی هدفمند بیندازیم.
چرا
- «من میخواهم از هدایای تبلیغاتی استفاده کنم، برای این که میخواهم اطلاعات تماس فروشگاهم، همواره در دسترس پیمانکاران باشد.»
چهکسی
سازمان:
- «سازمان من یک شرکت توزیعکنندهی تجهیزات و تدارکات برند است که چهار شعبه دارد.»
- «مردم سازمان من را با کلمات خوشبرخورد، فراتر از انتظار و گرانقیمت توصیف میکنند.»
- «ارزشهای سازمان من، دوستی و دلسوزی است.»
- «اعضای شرکت من شوخ و بانشاط و خوشبرخورد هستند.»
- تصمیمگیرندگان اصلی خرید هدایای تبلیغاتی خودم و مسؤول خرید شرکتم هستیم.»
مشتریان:
- «رابطهی من با مشتریانم، B2B است.»
- «سازمانهای مشتریان من، پیمانکاران تجاری هستند.»
- «تصمیمگیرندگان اصلی در سازمانهای مشتریان من، معمولاً صاحب کسبوکار و یا مشاور شرکت است.»
- «من مشتریانم را با کلمات پرمشغله، حواسپرت، کمصبر، پرتلاش، جدی و آگاه به قیمت توصیف میکنم.»
- «مشتریان من پیمانکارانی هستند که ممکن است متشکل از یک فروشگاه تکنفره باشند و یا مجهز به کامیون و تکنولوژی باشند.»
- «مشتریانم بیشتر وقتشان را در خودرو میگذرانند. برخی هم کمی در دفتر کار میکنند، اما ممکن است از خانه کار کنند. مشتریانم اوقات فراغتشان را در خانه با خانواده میگذرانند و یا تنیس و ورزشهای دیگر (عموماً با فرزندانشان) انجام میدهند.»
- «ارزشهای مشتریانم آزادی و استقلال است.»
- «علایق و تفریحات مشتریان من، عبارتند از گذراندن وقت با خانواده، بازی تنیس ، رویدادهای ورزشی، مسافرت، ورزشهای موتوری و تهیهی کلکسیون ماشین.»
کجا
- «من هدایای تبلیغاتیام را در یک نمایشگاه تجاری- صنعتی سالانه توزیع خواهم کرد.»
- «مشتریان من احتمالاً از هدایا در دفترکار و یا در خودروهایشان استفاده خواهند کرد.»
- «مشتریان من به طور معمول، در دفترکارشان تصیم به خرید میگیرند. اما برای قطعات و یا تجهیزاتی که به طور ناگهانی نیاز دارند، ممکن است در محل کار و یا در راه تصمیم به خرید بگیرند.»
چهزمانی
- «من هدایای تبلیغاتیام را در تاریخ سیام خرداد ، که با امروز 30 روز فاصله دارد، توزیع خواهم کرد.»
- «مشتریان من زمانی حال و حوصلهی خرید دارند که در حال به پایان رساندن یک پروژهی کاری بوده و فوراً به تجهیزات و یا تدارکاتی نیاز دارند. همچنین پیش از آغاز فصل فروش، خریدهای عمده انجام میدهند.»
چگونه
- «من تصمیم دارم هدایای تبلیغاتیام را میان بازدیدکنندگانی که به غرفهی ما آمده و با ما صحبت میکنند، توزیع کنم.»
- «مشتریان من از هدایای تبلیغاتیام برای دسترسی آسان به اطلاعات تماس استفاده خواهند کرد.»
چهمقدار
- «بودجهی من برای خرید هدایا این بار،10 میلیون تومان است.»
- (برای رویدادها و نمایشگاههای تجاری) «مجموع تعداد شرکتکنندگان 2500 نفر است.»
- (برای نمایشگاههای تجاری 20-10% مجموع شرکتکنندگان) «تعداد بازدیدکنندگان مورد انتظار من، 250-500 نفر است.»
تحلیل و بررسی
این سازمانِ B2B، به مخاطبانی بهستوهآمده و سختگیر خدمات عرضه میکند که میخواهند کارشان هر چه زودتر انجام شود. با توجه به این که ارزشهای اصلی آنها آزادی و استقلال است، مشتریان دوست ندارند به آنها گفته شود چه کار کنند. بنابراین عمدهفروش باید هدایایی با این پیام به آنها عرضه کند: «ما هر موقع شما بهمون نیاز داشته باشید، برای خدمتگزاری حاضریم و کمکتون میکنیم کارتون هر چه زودتر انجام شه!» انتخاب کالایی که بتوان از آن داخل خودرو استفاده کرد، گزینهی خوبی برای سفارش ناگهانی است. کالاهایی که بتوان از آنها در دفترکار استفاده کرد نیز برای سفارش عمدهی پیش از آغاز فصل فروش، مناسباند.
توجه داشته باشید که بین ارزشهای سازمان و مشتری، تفاوت وجود دارد. ارزشهای سازمان، برخورد خوب و دوستانه، قیمت کمی گرانتر، خدمت-محور بودن و همیشه حی و حاضر بودن است. اما مشتریان آنها بیشتر تمایل دارند سر اصل مطلب بروند، نسبت به قیمت آگاهی دارند و قیمت برایشان مهم است. برای جلب توجه این گروه از مشتریان، سازمان باید بر روی راحتی خرید و توانمندیهای شرکت تاکید بورزد.
در ساعات غیرکاری، ورزش برای این مشتریان بسیار مهم است، چه صرفاً تماشاگر باشند، چه این که خودشان بازی کنند و چه به خاطر برای فرزندانشان به فعالیتهای ورزشی بپردازند. بنابراین کالاهای ورزشی انتخاب خوبی خواهد بود. با توجه به این که نمایشگاه در آغاز بهار برگزار میشود، کالاهای مربوط به فوتبال، تنیس، بسکتبال و یا والیبال گزینههای خوبی هستند. با این وجود، می توان ازهدایای ورزشی استفاده کرد که درتمام فصول وبرای تمام ورزش ها مناسب باشد که باعث می شود گزینههای بادوامتری باشد.
نمایشگاهی که میخواهند هدایا را در آن توزیع کنند، یک ماه دیگر است. این مدتزمان معمولاً برای دوری جستن از خرید با هول و شتاب و هزینههای اضافی مناسب است. بودجهی 10/000/000 میلیون تومانی ، برای خرید 500-250 کالا کفایت میکند. با این بودجه، هر کالا باید حدود 40-20 هزارتومان باشد.
این سازمان باید چه کالاهایی را در نظر بگیرد؟ البته این امر به گزینههای موجود در زمان خرید نیز بستگی دارد؛ اما علیالحساب، بعضی از کالاهای ممکن عبارتاند از:
- طناب ورزشی با بسته بندی مناسب مناسب برای تشویق افراد به تحرک بیشتر ، مخاطبین ورزشکار ، فرزندان مخاطبین ما ، اگر مرکز درمانی چاقی باشد می توان برای تشویق افراد به تحرک بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد
- تجهیزات قابل حمل مانند جای وسایل اداری و یا جای گوشی موبایل که شامل شمارههای تماس و آدرسهای شرکت باشد.
- خودکار تبلیغاتی خلاقانه ، هر چند با وجود فراگیر شدن گوشی موبایل هنوز هم استفاده از خودکار و یادداشت بسیار پر طرفدار هستند زیرا معمولا یادداشت برداری در یک دفترچه نسبت به استفاده از صفحه کلید موبایل، سریعتر است . دربعضی از خودکارهای تبلیغاتی جدید قابلیت هایی مناسبی برای استفاده با گوشی همراه گنجانده شده که این محصول را کاملا مناسب برای هردو استفاده قدیم و جدید خودکار می نماید.
- کاغذهای چسبی که میتوانند در دفترکار و یا در خودرو استفاده شوند.
- هدایای تبلیغاتی مسافرتی
- فلاسک تبلیغاتی
- تخته شاسی برای نوشتن راحتتر داخل خودرو
- دفترچههای بزرگ حاشیهدار برای ثبت ایدهها
- کارت چاپی شامل تمام محصولات و برندهای موجود شرکت، و تمام اطلاعات دسترسی سریع دیگر. بطور مثال می توان ، در یک طرف مقوا؛ اطلاعات تماس شرکت و در طرف دیگر، یک جدول تبدیل واحد چاپ شودد. این کارت مقوایی جایی برای وصلکردن به دیوار دفتر کار دارد. اما میتوان به راحتی آن را در یک پوشه نیز جا داد. میتوان به پشت آن آهنربا متصل کرد تا بشود به سطوح فلزی نیز وصل شود.