مروری  بر برند های جهانی خودکار: فیشر اسپیس پن ( Fisher Space Pen )

 معرفی برند Fisher Space Pen

چه چیز آنقدر قدرتمند است که در موزه هنرهای مدرن نیویورک قرار بگیرد؟ چیزی به اندازه ای کوچک که در جیب شما جا شود و در عین حال آنقدر بزرگ که باعث تشویق هزاران نامه طرفداری شده باشد. محصولی که تقریبا در هر شرایطی کار می کند و هنوز هم توسط توسط یک شرکت خانوادگی در ایالات متحده آمریکا  ساخته می شود. Fisher Space Pen به شما سلام می کند حال بشنوید داستان شنیدنی این برند را.

تاریخچه :

آنچه رسانه ها در دهه شصت پوشش می دادند:

در دهه‌ی ۶۰ میلادی، ناسا با یک مسئله بزرگ مواجه شد. در فضا به دلیل وجود شرایط خاص و خلا خودکارها نمی‌نوشتند! ناسا تصمیم گرفت یک پروژه گران قیمت یک و نیم میلیون دلاری تعریف کند تا بتواند خودکاری بسازد که در فضا هم بنویسد و بدین ترتیب خودکاری ساختند که در فضا هم می نوشت. شوروی ها نیز این مشکل را داشتند و به ناچار از مداد استفاده می کردند.

پروژه فضایی آپولو

و اما واقعیت ماجرا:

در واقع این مسئله مشکل هر دو کشور بود. و هر دوکشور قبل از اختراع خود کار فضایی مجبور بودند از مداد استفاده کنند.

اما استفاده از مداد بسیار خطرناک بود زیرا اگر به هردلیلی نوک مداد می شکست می توانست فاجعه بار باشد. به این دلیل که در فضا معلق می مانند می توانست وارد مجاری تنفسی فضانورادان شود یا اینکه حتی با ورود به موتور دستگاه آتش سوزی های ایجاد کند. در جریان آتش سوزی در سفینه فضایی آپلو 1 سه نفر کشته شدند. حالا مسئله خودکار بسیار حیاتی شده بود. به خودکاری نیاز بود که در دماهای بسیار بالا و در شرایط فضا کار کند.

اینجا بود که آقای پاول فیشر خودکاری را اختراع کرد که تحت فشار بسیار زیاد کار می کرد و شرایط فضا را تحمل می کرد. بدون اینکه آسیبی ببیند.

این خودکار برای مدیر مرکز فضایی هوستن فرستاده شد. ناسا آن را تست کرد. از آن به بعد تا به امروز هم در ناسا  و هم در شوروی سابق و روسیه امروز و چین هم از آن استفاده می شود. و البته بر خلاف جنجال های خبری هزینه آنچان برای سازمان فضایی نداشته است.

نکات جذاب قلم Fisher Space Pen :

  • خودکارهای فیشر حدود 100 سال عمر مفید دارند
  • آیا خودکاهای فیشر فقط در فضا استفاده می شوند ؟

خودکار های فیشر در حال حاضر به 80 مدل رسیده اند. آنهاهدایای محبوبی هستند. اما در میان ارتشیان ، مجریان قانون و همچنین علاقمندان به فضا ، سازندگان هواپیما و کارگران شرکت های نفتی بسیار محبوب  هستند. آنها به خاطر قدرت نوشتن این خودکار ها در همه شرایط از آن لذت می برند.

مدل های خودکار فیشر:

https://www.spacepen.com/allpens.aspx

https://www.youtube.com/watch?v=7z0F4AUKRhc&t=11s

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در دانش

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *