آیا هزینه کردن برای هدایای تبلیغاتی نوعی پول دور ریختن است؟!

یک روز در جمعی از دوستان که همگی جزء مدیران شرکت های مختلف بودند بحثی درخصوص هدایای تبلیغاتی درگرفت. گروه به دودسته تقسیم شده بود. یک گروه معتقد بود هدایای تبلیغاتی چیزی است کم ارزش و به قولی اشانیتونی است ناقابل که چون همه مشتریان توقع دارند باید استفاده شود. برعکس گروه دوم قویا معتقد بود که کارکرد های احساسی هدیه تبلیغاتی را نمی توان با هیچ نوع روش دیگری جایگزین کرد. با توجه به رشته شغلی خود، تجربه این قبیل بحث ها را در جلسات فروش یا هنگام ملاقات با مدیران در نمایشگاه های مختلف داشتم. نکته جالب اینجاست دقیقا مشتریان درهنگام خرید هدایای تبلیغاتی به این دوسته تقسیم می شوند گروه اول کثرت گرا، قیمت گرا و به کیفیت در مراحل بعدی می نگرند اما گروه دوم دیدگاهی تخصصی و کیفیت گرا دارند. فارغ از اینکه حق با کدام گروه است و چه چیزی درست است باید دست به تحقیق زد تا به نتایج مشخصی در این زمینه رسید. جالب است بدانید سالانه در آمریکا حدود 23 میلیارد دلار صرف هدایای تبلیغاتی می شود و این رقم از سال 2012 تا 2017 سالانه رشدی معادل 3 درصد داشته است. ( منبع سایت :  www.ibisworld.com) که این خود به تنهایی بیانگر میزان اهمیت صنعت هدایای تبلیغاتی می باشد. البته تجربیات شخصی من به عنوان کسی که حدود 10 سال در این حوره مشغول به فعالیت هستم نشان می دهد. اگر هدیه مناسبی در زمان مناسبی برای مخاطب ارسال شود قطعا نتایج بسیار خوبی خواهد داشت. مشکل اینجاست ما گاهی در انتخاب و نحوه عمل کردن  درست عمل نمی کنیم وگرنه بعید است کسی از گرفتن هدیه ای دلپذیر خوشحال و مسرور نگردد و شخصی که به اندازاه کافی خوشحال شده مبلغ خوبی برای برند ما نباشد. در پایان این پست به چندین مورد از کارکردهای هدیه تبلیغاتی اشاره شده و نتایج یک تحقیق گنجانده شده تا شما بتوانید بیشتر با این ابزار تبلیغاتی آشنا شوید. باعث افتخار اینجانب است تا نظرات شما را دراین زمینه دریافت نمایم.


کارکردهای هدایای تبلیغاتی:

  1. افزایش آگاهی از برند ( Brand Awareness ): از این جهت که دریافت کننده هدیه تبلیغاتی مادامی که از کالای خود استفاده می کند در معرض برند قرار دارد علاوه براین افراد بسیاری به وسیله این فرد با برند در تماس هستند و تا زمان استفاده مخاطب از هدیه  آگاهی از برند حفظ و افزایش می یابد. آیا بهتر و نزدیک تر از روی میز یک مشتری احتمالی یا ساعتی که نصب در محل کار یک مدیر است می توان محلی را یافت تا برند تجاری خود را در ذهن مشتری خود یاد آوری کنیم ؟
  2. تقدیر و تشکر بجای مزاحمت: در مقایسه با ایمیل، اس ام اس ، تراکت و .. این ابزار تبلیغاتی به هیچ عنوان باعث اذیت نمی گردد علاوه برآن احساس خرسندی و رضایت را در فرد ایجاد می کند.
  3. تمرکز برروی کارکرد احساسی یک برند: بخاطر رشد سریع تکنولوژی در بین شرکت ها جنبه های کاربردی یک کالا و یک برند در بسیاری از موارد تبدیل به جزء معمول و کلی محصول شده و دیگر یک مزیت رقابتی محسوب نمی گردد. بطوری که بسیاری از برند ها می توانند ادعا کنند که این نوع کارکرد ها در محصولات آنها نیز وجود دارد به همین خاطر امروزه شرکت ها برای ایجاد تمایز باید ورای کارکردهای منطقی خود اقداماتی انجام دهند اقداماتی که آنها را نزد مخاطب خود، دوست داشتنی تر و محبوب تر نماید. از طرف دیگر،  برترین برند های جهان بیشترین سطح ایجاد وفاداری در مشتری خود را مدیون رویکردهای احساسی شان هستند. بطوری که گاها نه تنها مشتری دست به استفاده از برند می زند بلکه بشدت نسبت به برند تعصب از خود نشان می دهد و از آن نزد بقیه افراد جانبداری می نماید. هدیه می تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در این زمینه مطرح با شد. به این دلیل که برخلاف بسیاری از ابزارها تبلیغاتی، این وسیله نه تنها درخواست و توقعی از مخاطب خود ندارد بلکه بدینوسیله می توان به او احترام گذاشت، از او تقدیر کرد و در او ایجاد شادی نمود.

 
دیاگرام 1. تمرکز برروی کارکرد احساسی یک برند
دیاگرام 2 تمرکز برروی کارکرد احساسی یک برند
 

4. هدیه می تواند یک تخفیف بدون آسیب باشد : هدایای تبلیغاتی یک ارزش قطعی برای برند خلق می نماید. شما می توانید با استفاده از هدایای تبلیغاتی سود ناخالص خود را بالا ببرید. بسیاری از فروشندگان باور دارند که تنها با تخفیف است که می توان مشتری را به خرید بیشتر ترقیب نمود هرچند اگر چنین سیاست های بطور صحیح پیاده نشود می تواند آثار زیان باری برای فروشنده داشته و ارزش برند را کاهش دهد بدین معنی که پس از مدتی کاهش قیمت تبدیل به یک عادت سازمانی برای مشتری و فروشنده می گردد یعنی مشتری همواره انتظار دارد تا تخفیفات بیشتری را دریافت نماید در حالیکه با استفاده از هدایای تبلیغاتی ضمن قدردانی از مشتری و تقویت ارزش برند به این نیاز نیز پاسخ داده می شود.

نتایج یک تحقیق درمورد هدایای تبلیغاتی و کارکرد های آن:

در تحقیقی جامع که توسط موسسه British Promotional Merchandise Association ( BPMA)  به نتایج جالبی در خصوص کار کرد ها و تاثیرات هدایایی تبلیغاتی برروی 15000 نفرکه ظرف سال گذشته هدیه دریافت کرده بودند انجام شد، شگفت انگیز و جالبی بدست آمد. توجه به این تحقیق می تواند اهمیت استفاده از هدایای تبلیغاتی را برای مصرف کنندگان آشکار می نماید.

Most wanted Advertising Gifts

  • 66 درصد اعلام کردند که می توانند برند را به راحتی به خاطر بیاورند
  • میزان Return Of Investment (ROI ) در هدایای تبلیغاتی از رادیو و تبلیغات محیطی بیشتر و با تلوزیون و رسانه های چاپی برابر بود
  • 79 درصد بسیار راغب به تجارت مجدد با کمپانی اهدا کننده هدیه بودند
  • بیش از 87 درصد دریافت کنندگان ، هدیه خود را برای بیش از 1 سال نگهداری کرده بودند
  • نزدیک به 56 درصد گفتند که احساس بهتری نسبت به کمپانی اهدا کننده پس از دریافت هدیه دارند

محبوب ترین ها:

محبوب ترین هدایای تبلیغاتی برای ممخاطبان

  • پر کاربرد ترین و مورد پسند ترین هدایا از نظر اشخاص سوال شونده یو اس بی ، خودکار ، لوازم برقی و یا ماگ بودند
  • درخصوص ماندگاری هدیه بیشترین ماندگاری گزارش شده مربوط می شد به ماگ
  • در خصوص مدت نگهداری 87 در صد اعلام کردند که هدیه خودرا بیش از یکسال نگهداری کرده اند و 30 در صد اعلام کردند هدیه خودرا تا 4 سال نگهداری می کنند بدیهی است هر چقدر محصول بیشتر نزد فر باقی بماند تاثیر بیشتری خواهد داشت
  • 94 درصد شرکت کنندگان نظرسنجی اعلام نمودند که تبلیغ کننده و محصول او را فراموش نخواهند کرد.

اصلاح رفتار مصرف کننده:

یکی از نتایج شگفت انگیز این تحقیق این بود که چطور هدیه می تواند عادت خریدار را تغییر دهد. خیلی از مصرف کننده ها مایل بودند برند خودرا بخاطر دریافت هدیه تغییر دهند.

مهمترین کاربردهای هدیه چه بوده است؟

  • شناسایی برند ( brand recognition )
  • افزایش فروش

9 دیدگاه

  1. I was curious if you ever thought of changing the structure of your
    site? Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content
    so people could connect with it better. Youve got an awful lot of
    text for only having one or two images. Maybe you could space it out better?

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.