آیا بهترین دوستان کسب و کار خود را می شناسید؟

چندی پیش به همراه چند تن از دوستان واقوام به شمال کشور سفر کرده بودیم. در بین راه تصمیم گرفتیم به یکی از رستوران ها که اتفاقا از برندهای شناخته شده بود و غذای لذیذی داشت برویم. تمام افراد بزرگسال بر سر رستوران اتفاق نظر داشتند، اما کودکان جمع به چیز دیگری فکر می کردند. آنها رستوران دیگری را درهمان حوالی به یاد داشتند که صاحب رستوران با هوشمندی امکانات بسیار خوبی برای آنها محیا کرده بود. جنگ بین ما و کودکان به نفع کودکان و البته صاحب رستورانی که هوادار کودکان بود به پایان رسید.

علت واضح است ما در دوره ای زندگی می کنیم که فرزندان ما از لحاظ عاطفی در رفتار خرید ما، انتخاب محل سفر وتفریحات ما تاثیر زیادی دارند. شرکت هایی که به این موضوع واقف شده اند برنامه های بسیار دقیق و حرفه ای در این زمینه ایجاد کرده اند ومواهب آن به خوبی بهرمند می شوند.

یکی از بهترین نمونه های آن شرکت مک دونالد می باشد که هیچ گاه کودکان را فراموش نمی کند. بر پایه اطلاعات سایت FACTSlidesّ  مک دونالد بزرگترین توزیع کننده اسباب بازی در جهان است.

شرکت مک دونالد کمپینی به نام شب معلمان مک دونالد راه اندزی کرد که در این کمپین از معلمان مدارس خواسته شده بود. به عنوان فروشنده درشعب محلی مک دونالد چند ساعتی مشغول به فعالیت شوند وقسمتی از درآمد ناشی ازفروش به مدرسه آنها تعلق می گرفت. همان شب هم همه بسیاری در شعب مک دونالد برپاشده بود. معلمان مورد علاقه دانش آموزان از آنها می پرسیدند : آیا همراه غذا سیب زمینی سرخ کرده نیز میل دارید؟ و این چقدر می تواند برای یک کودک جذاب ، دلنشین و ماندگار باشد.

نقش اسباب بازی در هدایای تبلیغاتی

حال بشنوید داستان نوجوان 11 ساله ای را که از جمع آوری عروسک ها وهدایای تبلیغاتی مک دونالد برای خود کسب کاری راه اندزی می کند. پسر 11 ساله ای اکنون بعد از فروش کلکسیون خاطر انگیز هدایای تبلیغاتی مک دونالد 8000 پوند ثروتمند تر شده است. کلکسیون عظیم شامل 7000 قطعه از هدایای تبلیغاتی است. کلکسیون هدایای تبلیغاتی  لوک آندروود ( Luke Underwood ) هم اکنون مورد توجه مجموعه داران در سراسر جهان قرار گرفته. این مجموعه شامل کلیه اسباب بازی های 101 سگ خالدر ، جعبه های هپی میل و همچنین پوستر های آن می باشد. تخمین زده می شود که فقط برای جمع آوری این کلکسیون ارزشمند 10.000 هپی میل  مصرف شده باشد.

هدایای ویژه بچه ها
هدایای ویژه بچه ها

اما نکاتی که از مطلب فوق برداشت می شود:

دقت شود که چطور طراحی دقیق و بی نقص کمپین های  هدایای تبلیغاتی شرکت مک دونالد باعث می شود  این اقلام تبلیغاتی چنین ارزش افزود ه ای پیدا کنند، که گروهی از کودکان به جمع آوری هدایای تبلیغاتی پرداخته و درنهایت با ارزشی چندین برابر  در معرض دید خبرنگاران به حراج گذاشته شود. بدین ترتیب مک دونالد هم در خاطره ها ماندگار شده ، هم کالا فروخته  وهم تولید جریان فکری خبری  وتبلیغاتی نموده.  درحالی که در کشور ما گاها ناشی گری ها سبب می شود هدایای تبلیغاتی به یک محصول کم استفاده و بعضا دور ریز تبدیل شوند. اینجاست که  مدیران ما حتماباید با هدفمندی دست به انتخاب هدایای تبلیغاتی خود بنمایند.البته ناگفته نماند که هر از چند گاهی کارهای خوبی هم درزمینه تبلیغات برای کودکان اتفاق افتاده  که بیشتر در زمینه فیلم و سریال می باشد.

عروسک های شهر موشها
عروسک های شهر موشها

بطور مثال مدرسه موش های 2 که یکی از اسپانسرهای اصلی آن بانک گردشگری بود مثال مناسبی است. هدف گیری درست مخاطب، درک صحیح از خواسته ها و تمایلات طیف عظیمی از بازار هدف و همچنین تابو شکنی در سینمایی که تشنه اینگونه رفتار می باشد آن را جذاب تر می نمود. ماجرا فقط به اینجا ختم نمی شود فروش عروسک ، کارت هدیه تولد بانک گردشگری، فروش اینترنت هوشمند  ، خبرگزاری شهر موش ها ( موشنا )، … تماما یک پکیج کامل تبلیغاتی همراه داشت  که  وقتی با نوستالژی های زمان کودکی ما پیوند میخورد ناخودآگاه کودکان درونمان به همراه کودکان امروز پشت درب سینما ها صف می کشیدیم .ولی  این پکیچ تبلیغاتی هم یک سس مخصوص کم داشت ، از جنس  همان سس هایی که مک دونالد به محصولات خود می زند وآنها را جاودان می نماید. باید یاد بگیریم چگونه محصولات ما تبدیل به فرهنگ شوند به فرهنگی ماندگار در ذهن کودکان. امروز دیگرخیلی از ما، ماجرای شهر موش ها را دنبال نمی کنیم. اما هدایای تبلیغاتی مک دونالد همچنان به زندگی خود ادامه می دهند و در حراجی ها به قیمت های گزاف به فروش می رسند.

نکته دوم: در مورد شرکت های عرضه کننده هدایای تبلیغاتی می باشد. فقر هدایای تبلیغاتی مربوط به کودکان در این صنعت به خوبی مشاهده می شود. که به دوعلت می باشد اول شرکت های سفارش دهنده تمایل زیادی برای استفاده از این محصولات از خود نشان نمی دهند و دوم شرکت های هدایای تبلیغاتی نیز رویکرد مناسبی در این قضیه ندارند و مشتریان خود را تشویق به استفاده از این اقلام نمی کنند.

نکته سوم: اکثر شرکت ها فقط به مخاطب مستقیم خود توجه دارند و همواره از نقش تاثیر گذاران غافل هستند، ولی همین تاثیر گذاران هستند که نقش عاطفی پررنگی بر مخاطب شما دارند اگر نگوییم نقش تاثیر گذاران بیشتر از نقش مخاطبان اصلی است، قطعا کمتر نیز نمی باشد. پس وقتی در پایان سال برای قدردانی از مشتریان خود به آنها هدیه ای می دهید به فرزندان او نیز هدیه ای خلاقانه بدهید .مطمئن باشید اولین کسانی که سال بعد شما را به یاد والدین خود خواهند آورد همین کودکان نازنین هستند.

در پایان توجه شمارا به دو  هدیه جذاب و خلاقانه با قابلیت تبلیغاتی برای کودکان و نوجوانان جلب می نمایم.