چرا نباید به حرفه ای ها هدیه ای حرفه ای دهید ؟

تصور کنید برای یکی از دوستان خود که فوتبال را به شکل حرفه ای دنبال می کند قصد خرید هدیه ای دارید، شاید هم یکی از دوستان شما گیتاریست ماهری است  و دوست دارید او را خوشحال کنید. ممکن است مدیر کارخانه ای هستید که تصمیم گرفتید از مکانیک یکی از دستگاه ها که خدمات بسیار خوبی به شما می دهد به نحو متفاوت و تاثیر گذار تقدیر و تشکر کنید.

در نگاه اول ، توپ فوتبال برای فوتبالیست ،  مترونوم برای گیتاریست و لباس کار یا ابزار برای مکانیک دستگاه، هدیه ای کاربردی و مفید به نظر می رسد.

اما آیا واقعا این چنین است ؟

 

چندی پیش یکی از مشتریانم که اتفاقا از دوستان نزدیکم هم بود از من خواست تا کاتالوگ محصولات شرکت را برای او ارسال کنم. او پس از چند روز با من تماس گرفت و ازبین محصولات شرکت هور یک ابزار چندکاره را انتخاب کرده بود. پس از پرسش از او متوجه شدم که قصد دارد  این هدیه را به تمامی تکنسین های دستگاه های چاپ که به او خدمات ارزنده ای می رساند، پیشکش کند. از او خواستم  کمی صبر نماید تا به اتفاق هم بایکی از این تکنسین ها از نزدیک روبرو شویم و بعد از آن در مورد مناسب ترین هدیه تصمیم نهایی را بگیرید.


 

روز بعد به  همراه دوستم به دیدار یکی از تکنسین ها که برای تعمیر دستگاه آمده بود رفتیم.  ضمن خوشامدگویی در فضایی دوستانه با او صحبت کردم و ازاو درومورد ابزار و وسایلی که برای تعمیر دستگاه ها استفاده می کند سوال کردم. با هیجان، در مورد ابزار خود حرف می زد، تمامی ابزار و وسایل او از بهترین برندهای اروپایی و آمریکایی ساخته شده بودند و او حاضر بود هزینه زیادی را صرف خرید بهترین ابزارهای حرفه ای نماید.  او تعریف می کرد که لباس کاری که هم اکنون به تن داشت چگونه در یکی از سفرهایی که برای آموزش دوره ای توسط شرکتشان به خارج از کشور رفته بود به قیمت بسیار بالا تهیه کرده است. در همان جلسه  بعد از معرفی شغل خودم یکی از خودکارهای تبلیغاتی هدیه شرکت را که از قبل آماده کرده بودم به او دادم و نظر او را جویا شدم. بعد از امتحان کیفت خودکار وبا خبرشدن از کاربرد های چندگانه این خودکار آن را در جیب خود گذاشت و گفت: این خودکار از کیفتیت بسیار خوبی برخوردار هست و بهتر است در مکان های مناسب تری از آن استفاده کنم اینجا ممکن است بین وسایل گم شود. این در حالی بود که هزینه ای که مشتری من برای خرید آن خودکارتبلیغاتی کاربردی می پرداخت حتی یک پنجم هزینه خرید یک ابزار تبلیغاتی هم نبود.

خوب چه نتیجه ای از مطلب فوق می توان گرفت ؟

حرفه ای ها همواره برای انجام کارهای خود از وسایل حرفه ای و بسیار با کیفیت استفاده می کنند. هدیه دادن ابزار آماتور به کسانی که از ابزار حرفه‌ای استفاده می‌کنند، پول هدردادن است. بهتر است به جای این کار، به آنها هدایایی داده شود که همسو با علایق شخصی آنها باشد. بطور مثال اگر مخاطبان شما از کسانی هستند که از دیدن یک فیلم یا خوردن یک غذای لذیذ دریک رستوران لذت می برند می توانید برای آنها بلیط فیلم تهیه کنید یاکارت هدیه فست فود هدیه دهید. البته اگر می خواهید هدیه ماندگاری داده باشید می توانید از لوازم شخصی مورد علاقه مخاطبان خود استفاده کنید.

یکی از رازهای یک هدیه موفق شناخت علایق  مخاطب می باشد.

مشتری من به درستی متوجه شده بود که باید مانند مخاطبانش فکر کند تا بتواند هدایای تبلیغاتی درستی را انتخاب کند. باید بدانید چه چیزی برای آن‌ها جالب و هیجان انگیز است.

وقتی هدیه‌ای به مشتریان‌تان می‌دهید که پایین‌تر از سطح استاندارد آن‌هاست، به نظر آن‌ها غیرقابل اعتماد می‌آیید و آن‌ها شما را «جزئی از صنعت خودشان» نخواهند دانست. این تنها در تجارت صدق می‌کند؛ بلکه برای هر گروهی از مخاطبان صادق است.

مشکل این جاست که اجناسِ  حرفه ای مانند موردی که مشتری‌ام آن را انتخاب کرده بود، بسیار گران هستند. خب پس موقعی که بازار در وضعیت دشواری است، پیداکردن کالاهای مناسب سخت و بودجه‌تان ناکافی است،

چه کار باید بکنید؟

کمی بیشتر جست‌وجو کنید. در تحلیل هدیه‌ی هدفمندتان، درباره‌ی ارزش‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه‌ی بازارتان بیشتر تجسس کنید. اگر مناسب نیست کالایی برای فعالیت اصلی آن‌ها تهیه نمایید، از یک علاقه و یا ارزش ثانویه کمک بگیرید. مشتریان شما احتمالاً در این حوزه‌ها حساسیت کمتری دارند و در نتیجه گزینه‌های بیشتری خواهید داشت.پیشنهادم درباره‌ی هدیه‌دادن کارت هدیه‌ی فست‌فود و بلیط تئاتر، شوخی نبود. اگر مشتریان شما اهل سفر هستند دادن هدایای تبلیغاتی مرتبط می تواند ارزشمند باشد. اگر به وسایل منزل ودکور علاقه دارند یک قاب عکس لوکس زیبا ، یک شمعدان یا یک ست رومیزی می تواند هدیه ای ارزشمند باشد.

 

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در Knowledge

یک دیدگاه

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.