قدرت استثنایی بازاریابی هدایای تبلیغاتی

یکی از بارزترین نقاط ضعف صنعت هدایای تبلیغاتی در کشور ما عدم درک صحیح از رویکرد های علمی در نحوه انتخاب و انتقال پیام از طریق هدایای تبلیغاتی  می باشد  و نتیجه آن عدم استفاده از ظرفیت های کامل هدایای تبلیغاتی در زمینه رشد ، ارتقا و ماندگاری برندهای تجاری می باشد.  شرکت هور در نظر دارد در جهت افزایش آگاهی در زمینه هدایای تبلیغاتی با استفاده از منابع معتبر جهانی سعی در کمک به  اصلاح این روند بنماید لذا از همین فرصت استفاده کرده و ازتمامی همکاران و کسانی که در زمینه تبلیغات و بازاریابی فعالیت دارند درخواست می گردد که با نقد و بررسی مطالب این وب سایت ما در ارائه مطالب مفید و کاربردی یاری دهند.  درضمن شما می توانید از طریق وب سایت شرکت هور مطالب خود را که مربوط به بحث های مرتبط هدایای تبلیغاتی باشد به نام خود انتشار دهید.  شماره های تماس و ایمیل  شرکت هدایای تبلیغاتی هور  راه ارتباطی ما با شما عزیزان می باشد.

مطلب حاضر خلاصه ای از کتاب پر فروش The Power of Promotional Products   نوشته Maria Carlton  و David Blaise  می باشد.

درباره ماریا  کارلتون نویسنده کتاب قدرت استثنایی هدایای تبلیغاتی

ماریا کلارتون حدود یک دهه شرکت هدایای تبلیغاتی خودش را مدیریت میکرد بعد از آن به پیگیری آرزوی دیرینه اش به عنوان نویسنده و همچنین مشاور تبلیغاتی پرداخت. اوتاکنون 8 کتاب را نوشته یا کمک به نگارش آن کرده است و الان روی کتاب داستان دوم خود کار می کند او چندین جایزه در خصوص کتاب نویسی و نوشته های کسب و کار گرفته است.

درک بازاریابی ارزش باقیمانده

آیا نمی خواهید همه ی  تلاش های بازاریابی ها و تبلیغات خود را قابل سنجش و محاسبه کنید؟

باور دارید یا نه، که هدایای تبلیغاتی، کلید اندازه گیری عملکرد هر نوع رسانه بازاریابی که استفاده می کنید را در دست دارند. چطور؟ بیایید به برخی از جنبه های کلیدی عملکرد بپردازیم که چگونه می توانید از انواع هدایای تبلیغاتی و هدایای کسب و کار استفاده کنید تا تمام تبلیغات دیگر خود را صادقانه نگه دارید.

برای شروع، دقیقا  هدایای تبلیغاتی چیست؟

به طور خلاصه، این ها هر چیزی هستند که شما می توانید نام شرکت / یا لوگوی خود را ارتقا دهید و از آن برای افزایش ماندگاری ( stick-ability  )خود درمورد مشتریان فعلی و آینده خود استفاده کنید. ماندگاری ، بیشترین چیزی است که شما از هر نوع بازاریابی می خواهید بدست آورید. به سادگی، اگر نام شما را ببینند یا بشنوند و بیش از 5 الی30 ثانیه  در بیلبورد به شما توجه کنند ، تبلیغات رادیویی شما را بشنوند، در فیسبوک پاپ آپ های شما را ببینید (پنجره هایی  در وب سایت ها هستند که یهویی ظاهرمیشوند مثل یک حباب ) یا مجله یا روزنامه ی تبلیغاتیتان را مشاهده کنند ، آنوقت شما به سطحی ازماندگاری میرسید. این همان ویژگی عالی هدایای تبلیغاتی است – آنها توانایی چشمگیری در افزایش سطح  ماندگاری شما دارند.

هرچه برند شما ماندگار تر باشد، بازاریابی و تبلیغات شما موثرتر خواهد بود!

هرچند که  هدایای تبلیغاتی فی نفسه به عنوان یک عنصر مفید برای نمایان کردن لوگوی شرکت، نام و یا پیام تبلیغاتی به حساب می آیند، بهترین محصولات تبلیغاتی صرفا برند را نمایان نمی کنند، ودر صورتیکه این چهار قانون را دنبال کنند، نتایجی قابل اندازه گیری را بدست میدهند :

  1. هدایای تبلیغاتی باید متناسب با نوع مخاطب باشند. دادن کارت های کسب و کار به کودکان خردسال یا دادن فلش یو اس بی به ورزشکاران یک باشگاه ورزشی تناسبی ندارد، زمانی که بطری های نوشیدنی یا حوله های تمرین مناسب تر باشند.
  2. هدایای تبلیغاتی باید حاوی یک پیام بازاریابی موثر باشند – پیام واضحی برای اقدام کردن ( call to action) که به افراد می گوید که چه کاری باید انجام دهید، کجا بروید و اصلا چرا باید خود را به زحمت بیاندازید.
  3. هدایای تبلیغاتی باید به سمت چشم اندازهای هدفمند و مناسب گرایش پیدا کنند. به جای تلاش در بازار برای همه، درعوض انتخابی عمل کنید در مورد اینکه هدف واقعی شما در بازار کیست، کجا باید آنها را پیدا کنید، و دلایل قانع کننده ای برای دلخواه بودن آنچه که شما می فروشید پیدا کنید.
  4. هدایای تبلیغاتی باید در زمان مناسب ارایه شوند. تنها تفاوت بین سالاد و زباله زمان ارایه ی آن است – درمورد بازاریابی شما نیز این امر صادق است .

بهترین مشاورین تبلیغاتی در جهان آن هایی هستند که می توانند به مشتریان خود کمک کنند تا این چهار عامل از تبلیغات موفقیت آمیز را با استفاده از محصولات تبلیغاتی و هدایای تجاری به کار گیرند.

چگونه می توان پاداش های بازاریابی باقی مانده را به دست آورد؟

هدایای تبلیغاتی به دلیل توانایی شان در قرار گرفتن مقابل بازار هدف شما وباقی ماندن در آنجا بسیار به صرفه هستند (در اغلب موارد و مخصوصا اگر چهار قانون فوق الذکر رعایت شود).

هنگام استفاده از ایمیل مستقیم این مسئله را در نظر بگیرید. مطالعات نشان داده است که با افزودن یک هدیه یا محصول تبلیغاتی، می توان  شانس بازشدن و خوانده شدن ایمیلی را به میزان 75٪ افزایش داد. این بسیار خوب است که بدانیم متخصصین فروش از این طریق به مشتریان جدید دست می یابند.

هنگامی که ایمیل شما باز و خوانده میشود، هدیه تبلیغاتی همچنان به کار خود ادامه می دهد، و علاوه بر ایجاد احساس مثبت در مورد شرکت شما، به تبلیغ ادامه می دهد. هدیه تبلیغاتی یک یادآوری ملموس است که مدت ها پس از ارسال نامه باقی می ماند، این همان مفهوم بازاریابی باقی مانده است.

مدت زمان طولانی پس از ارسال ایمیل  فروش و یا ملاقات مشتری ، کاغذ یادداشت ، و یا خودکار با کیفیت ، بارها استفاده می شود ، و بیشتر تصویر شرکت شما و احساس مثبت را در ارتباط با آن به ذهن دریافت کننده متبادر میکند. تکرار زیاد قرار گرفتن در معرض دید و کم هزینه بودن به نسبت دیده شدن در هر بار،همان چیزی است که باعث می شود محصولات تبلیغاتی یک ارزش بزرگ بیشتر نسبت به دیگر ابزارهای مارکتینگ داشته باشد.

اگر شما کاغذ یادداشت به همراه پیام چاپ شده روی آنها ارسال کنید و هر کدام دارای 100 صفحه باشد، پیام 100 بار دیده می شود. اگر صفحات به اشتراک گذاشته شوند، به راحتی می توانید بازدید پیامتان را دو برابر یا سه برابر کنید – همانطور که معمولا این اتفاق  برای کاغذ یادداشت ها می افتد.

اگر شما بر روی یک فنجان قهوه آرم و پیام خود قرار دهید، هربار که فنجان مورد استفاده قرار می گیرد، شسته میشود و برای مدتی که برای نوشیدن استفاده میشود ، تصویر شما نمایش داده می شود. اگر شخص قهوه خود را با دیگران نوشید، این امر باعث افزایش میزان نمایش نیز می شود. نمایش های چند باره از شرکت شما باعث ایجاد آگاهی از برندتان می شود و این یکی از کلید های افزایش سهم بازار است که به نوبه خود یکی از کلید های موفقیت در هر کسب و کار هم هست.

قدرت هدف

بسیاری از شرکت ها فقط می توانند از محصولات تبلیغاتی خود به عنوان هدیه استفاده کنند، اما واقعا چیزهای بیشتری میتوان از آن بدست آورد زمانی که شما بعنوان قسمتی از آمیزه های بازاریابی تان از این کار هدفی داشته باشید.

بیایید یک فروشنده خودرو را در نظر بگیریم که با مشاور هدایای تبلیغاتی خود تماس میگیرد و 1000 جاکلیدی را سفارش می دهد، برای ارسال کارت پستال به 1000 خانه در همسایگی اش. اگر مشاور این سوال را مطرح کند – «با این کار میخواهید چه بدست آورید ؟» ممکن است متوجه شود که فروشنده مایل است تا نرخ سرمایه گذاری خود  را افزایش داده و یا طیف وسیعی از وسایل نقلیه را تبلیغ کند و امیدوار باشد که برخی از گیرندگان  به نمایشگاه بیایند و بیشتر در مورد محصولات جدید آگاهی کسب کنند و در نهایت فروش بالا برود.

خوب حالا در مورد قرار دادن یک کلید برروی هر جاکلیدی و دعوت از گیرندگان برای آمدن و امتحان آن برای باز کردن درب ماشین چطور؟ و اینکه هر کلید ی که موفق به باز کردن آن شود یک جایزه بگیرد و شانس برنده شدن جایزه بزرگ را داشته باشد – شاید حتی خود ماشین؟

این یک ترویج ( Promotion )است.

اجازه دهید داروخانه ای که یک وبسایت جدید راه اندازی کرده است را فرض کنیم که قصد دارد اطمینان حاصل کند که تمام خانه های در شعاع 2 کیلومتری فروشگاه در مورد وب سایت و همه پیشنهادات مفید و راهنمایی های پزشکی ویژه در آنجا مطلعند.   او می تواند  تنها یک خبرنامه خالی را ارسال کند،  اما با کمی هزینه ی بیشتر ، می تواند یک آهنربای یخچالی را برای آنها بفرستد و هرکسی را دعوت کند تا به صورت آنلاین برود و شماره برنده را بدست آورد تا جوایز را کسب کند – و اگر آنرا دفعه ی بعد همراه خود بیاورد  میتواند آنرا با یک گیره ی فوق العاده با تصویر بولداگ ( یه نوع سگ) برای یخچال یا یه بلیط قرعه کشی عوض کند.

پس شما یک ترویج ( Promotion )  انجام داده اید!

هر کدام از این توانایی های تبلیغاتی برای تولید ترافیک بیشتر ، در مقایسه با دادن یک هدیه ساده بسیار عظیم هستند. بهترین بخش این است که بتوانید دقیقا همان چیزی را که صرف کرده اید ببینید، میزان افزایش ترافیک و فروش  خود را به طور مستقیم توسط  هدایای تبلیغاتی و مدت زمانی که مشتریان پس از تبلیغ، محصول را نگه می دارند به طور مشخص قابل اندازه گیری هستند.

همیشه این سوالات مهم را در نظر بگیرید:


  •  با انجام هر گونه تلاش بازاریابی چه می خواهم به دست آورم؟
  •  آیا می خواهم کسی را تشویق کنم که کاری انجام دهد، و اگر چنین است چه کاری؟
  •  چگونه می توانم نتایجم را اندازه گیری کنم؟
  •  آیا علاقه مند به افزایش آگاهی از برند هستم و می خواهم جلب توجه کنم یا می خواهم فروش را بیشتر کنم؟

سپس با مشاور هدایای تبلیغاتی خود در مورد آنچه که واقعا میخواهید به دست بیاورید صحبت کنید تا بتواند بهترین همکاری  را با شما داشته باشد و راه حلهای خلاقانه ای را برای رسیدن به نتایج مورد نظرشما بیابید.

انواع محصولات تبلیغاتی

هنگامی که شما با محصولات تبلیغاتی شروع می کنید، تنوع گزینه ها ممکن است کاملا گیج کننده باشد ، اما کمک می کند تا آنها را بعنوان گروه اول شناسایی کنید.

  •  پوشیدنی ها
  •  خودکار تبلیغاتی و لوزام التحریر
  •  میز و دفتر / لوازم جانبی کسب و کار
  •  تقویم
  •  کیف و ساک های تبلیغاتی
  •  ظروف / سرامیک
  •  جوایز تشخیصی / ساعت رومیزی  و ساعت مچی
  •  جوایز / جواهر نمادین
  •  مغناطیس / دکمه ها / مدالها / نوارها /استیکرها / تسمه یا طناب
  •  لوازم جانبی خودرو
  •  هدایای تبلیغاتی ورزشی / هدایای تبلیغاتی تفریحی / هدایای تبلیغاتی و لوازم جانبی مسافرتی
  •  محصولات کامپیوتری و فناوری اطلاعات
  •  هدایای تبلیغاتی بازی ها / اسباب بازی ها / کارت های بازی / قطعات بادی / اسباب بازی های نرم
  •  خانه سازی / هدایای تبلیغاتی ابزار
  •  پارچه
  •  دستگاه های الکترونیکی / کارت های تلفن / فلش USB
  •  پاکت شخصی / کیف های تبلیغاتی وکیف پول
  •  هدایای مواد غذایی

این لیست به راحتی بر اساس اطلاعاتی که توسط موسسه تخصصی تبلیغات (ASI)  و صنعت بین المللی  هدایای تبلیغاتی  (PPAI) تهیه شده است، به محبوب ترین و کمترین محبوبیت تقسیم می شود.

چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که شما باید محصولات تبلیغاتی خود را مناسب بازار مورد نظر خود انتخاب کنید. در اینجا فقط چند نمونه از برخی از مورد علاقه های همیشگی است که واقعا جواب میدهند زمانی که با استفاده از اندیشه انتخاب شوند.

چترهای تبلیغاتی شگفت انگیزترین بیلبوردهای متحرکی هستند که مردم به آن خیره میشوند و برای زندگی از این محصول تبلیغاتی استقبال میکنند . مثل یک اسپانسری در رابطه با ورزش و یا به عنوان یک کیف دستی کوچک به عنوان یک شی ارزشمند و یا جمله ی با تشکر از شما توسط خرده فروش لباس روی نایلون، چترها هم مفید هستند، و در نظر گیرندگان آن با ارزشند، با نرخ بسیار بالا ی بازدید و سرمایه گذاری بسیار کم.

توضیح مترجم : البته همانطور که در بالای متن اشاره شده این موضوع بسیار مرتبط با شرایط بازار هدف می باشد بطور مثال در جاهایی که بارندگی مناسب ندارند مثل اکثر نقاط ایران چتر نمی تواند یک هدیه تبلیغاتی موثر و کاربردی باشد.

خودکارهای تبلیغاتی به دلیل  اینکه خودکار یک هدیه کاربردی است بسیار  هدیه تبلیغاتی مفیدی می باشد. و همچنین بسیار قابل دید هستند.  اگر کم هزینه باشند بطبع بسیار راحت گم می شوند و مناسب برای کسانی هستند که می خواهند نامشان از فردی به فرد دیگر از طریق این خودکار تبلیغاتی ارزان مسافرت کند. و یا به عنوان بهترین  هدیه برای مدیران می توان از خودکارهای تبلیغاتی  با کیفیت بالا استفاده کرد –  خودکار تبلیغاتی با کیفیت خوب هنوز یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین آیتم های شماست که می توانید روی آن سرمایه گذاری کنید.

موارد کامپیوتری – بسیاری از این موارد وجود دارد که فهرست  کردن آنها غیرممکن است، اما هر چیزی که روی میز کسی است، مفید است و مناسب برای بازار انتخاب شده برای چیزی که نگهداری میشود و ارزشمند است. به عنوان مثال فلش های USB ، به دلیل داشتن توانایی ذخیره ی  اطلاعات ، مانند وب سایت شما و یا نمایش اسلاید پیشنهاد ویژه، میتواند با آرم خود دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. این موارد برای مدت زمان بسیار طولانی در اختیار مالک قرار میگیرد، و بیشتر در معرض دید هستند و کارایی بیشتری دارند.

اقلام لباس به عنوان هدیه تبلیغاتی و چیزهای دیگر که باعث می شود شما و کارکنان تان بسیاربه چشم بیایید و قابل تشخیص باشید، نیز ارزشمند و موثر هستند. تله ای که اغلب به آن افتاده اند، داشتن تی شرت های کم هزینه است که در نهایت باعث می شود که مارک تجاری شما تضعیف شود. با صحبت کردن با مشاور تبلیغاتی خود در مورد اینکه چه لباسی بهتر وماندگارتر است، این امر می تواند اجتناب شود.

دکمه ها و بندها یا هر چیز دیگری که باعث می شود شما در نمایشگاه های تجاری بسیار به چشم آمده و جذاب باشید، یک سرمایه گذاری عالی است. اگر شما پول زیادی برای آنجا بودن و یک غرفه داشتن هزینه میکنید ، اطمینان حاصل کنید که شما و تیم شما این نکات را رعایت میکنند – حتی اگر به طور معمول یونیفرم نمی پوشید، در انجا سعی کنید یونیفرم یکسان به تن کنید – با  خوشامدگویی با نوارهای درخشان،  هدایای تبلیغاتی از قبیل لیبل های پشت چسبدار کوچک،  خودکارهای تبلیغاتی و بعضی گزینه های دیگر، ممکن است بخواهید  روی یو اس بی تبلیغاتی پیشنهادات ویژه خود ، کاتلوگ محصولات را قرار دهید. فلش USB نیز باید نام وبسایت و نام و برند شما روی خود داشته باشد و یک صفحه خاص در وبسایت شما باید به نمایشگاه اختصاص داده شود تا بتوانید تعداد بازدید سایت را اندازه گیری کنید.

کیفیت در مقابل کمیت و بودجه بندی سرمایه گذاری هدایای تبلیغاتی شما


بدیهی است که باید گزینه های زیادی از محصول را در نظر بگیریم و اجازه ندهیم مسائل مربوط به بودجه را نادیده بگیریم – چقدر می خواهید صرف کنید و دقیقا چه می توانید برای پول خود بدست آورید؟

بیایید یک بودجه 2000 دلار را در نظر بگیریم.

  •  ممکن است شما 200 هدیه تبلیغاتی با 10 دلار برای 200 مشتری برتر خود داشته باشید.
  •  یا 2000 عدد (هر دلار 1 عدد) اقلامی که در مدت چند روز در دست گیرنده باقی خواهند ماند – چیزهایی مانند کاغذ های یادداشت، قلم، آهن ربا، ابزار و …
  •  یا، 50 سنت برای هر یک، 4000 مورد که اساسا “دور ریختنی” هستند، اما هنوز هم ممکن است برای ارائه پیام یا ایجاد علاقه کارکرد داشته باشند.
  •  شما همچنین می توانید این بودجه را با یک هدیه 20 دلار برای هر یک از 40 مشتری با ارزش بالا و … صرف کنید.

مشاور حرفه ای  هدایای تبلیغاتی قادر خواهد بود به بهترین شکل به شما کمک کند که راه عالی ای را برای تخصیص بودجه خود براساس دقیقا آنچه که در دسترس شما است  و مناسب به بازار هدف است و آنچه شما می خواهید به ان برسید معرفی کند. به خاطر داشته باشید که او به این چهار قانون طلایی می توجه میکند، زیرا آنها از طریق این امر به شما کمک می کنند.

 شما همچنین می توانید از جداول A  و B استفاده کنید تا همانطور که شروع به کار با گزینه های بسیاری می کنید، مسائل خاص خود را در ذهن فرموله کنید.

چیز دیگری که باید در نظر بگیریم این است که قیمت به ازای هر هدیه لزوما منعکس کننده ی قیمت واقعی آن هدیه دریک فروشگاه خرده فروشی نیست. باتوجه به مقدار بالای خرید شما  احتمالا می توانید اقلام زیادی را به میزان کمتر از ارزش واقعی در خرده فروشی استاندارد خریداری کنید، اما ارزش درک شده توسط گیرنده همچنان بالاتر از مبلغی است که برای اقلام خریداری شده پرداخت کرده اید.

شما می توانید از این جدول برای کمک به تصمیم گیری در مورد انواع هدایای تبلیغاتی مناسب با هدف خود استفاده کنید. این یک نمودار فکر است که به شما کمک می کند تا ایده های خود را درباره کسب وکار تان و نحوه توزیع محصولات تبلیغاتی اصلاح کنید. سپس از جدول B برای فکر کردن درباره بودجه خود استفاده کنید.

جدول A

DK N Y  
      آیا من به تعداد زیادی گزینه ی ارزان قیمت نیاز دارم ؟
      آیا من به تعداد کمی اما با کیفیت بالا نیاز دارم ؟
      آیا من نیاز به یک فضای زیاد برای نمایش و جا دادن  یک لوگو دارم؟
      آیا کالا نیاز به ماندن  برای تبلیغ شدن به بیش از  چندروزی نیاز دارد ؟
      آیا بوسیله پیک ارسال شود یا بوسیله پست ؟
      آیا آن  توسط پیک یا پست فرستاده می شود؟
      آیا شرکت من  نیاز به هدایای تبلیغاتی خلاقانه دارد یا یک هدیه تبلیغاتی سرگرم کننده مناسب است ؟
      آیا هدیه تبلیغاتی احتمالا در مقابل تصمیم گیرنده قرار میگیرد ؟
      آیا باید در انتخابم محافظه کار باشم؟ (سنتی تر عمل کنم)
      آیا می خواهم گیرنده محصول را برای خودش نگه دارد ؟
      آیا من میخواهم که گیرنده محصول را به شخص دیگری منتقل کند؟
      آیا باید هدیه تبلیغاتی مفید و یا هدیه تبلیغاتی کاربردی باشد؟
      آیا پس از تبلیغ مهم است محصول تبلیغی شکسته یا کهنه به نظر  برسد ؟
      آیا محصول باید اقدام خاصی را در گیرنده بوجود اورد؟
      آیا ارزش محصول به حد کافی درک شده است تا چنین عملی را سریعا انجام دهد؟
      آیا این مورد برای آزمایش اثربخشی رسانه های دیگر به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی مجتمع بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد؟

جدولB

  مثال  
  2000$ حداکثر بودجه ی شما چقدر هست ؟
  100$ چند تا محصول نیاز دارید برای تبلیغ ؟
  20$ آیا همه گیرندگان 100٪ یکسان هستند؟(اگر بله، دلار در دسترس برای هر محصول  = A / B)
  20 items x $80 And 80 items x $5 اگر نه، چگونه بودجه خود را تقسیم می کنید؟ یعنی 80/20

خلاصه

در نهایت، زمان زیادی را برای محصولات خود و کمپین صرف کنید تا به درستی با هم تلفیق شوند. هنگامی که همه چیز بسیار عجولانه است، احتمالا زمانی برای تحقق قانون مورفی است:

“اگر میتواند اشتباه برود، احتمالا میرود!”

با گذشت زمان، شما ارتباط نزدیکی با مشاور تبلیغاتی خود ایجاد می کنید و او به درک بهتری از برند شما، لوگوی شما و قوانین شرکت شما و همچنین دانستن اینکه چه چیزی برای شما مناسب است، میرسد. همچنین چیزهایی که شما را به احتمال زیاد می تواند هیجان زده یا تحت تاثیر قرار دهد و چیزهایی که باعث میشود زمان خود را هدر ندهید.

یک دیدگاه

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.